خانهاخبار و مقالاتطراحی مسیر هوا

طراحی مسیر هوا

طراحی مسیر هوا

کانال ها به خصوص کانال فلکسیبل از جمله مهمترین اجزا و بخش های سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آیند . در واقع می توان این گونه بیان داشت که بدون در اختیار داشتن یک کانال مناسب نظیر انواع کانال منعطف نمیتوان یک سیستم تهویه مطبوع کارآمد و مناسب را تعبیه نمود . کانال ها چه از نوع کانال فلکسی چه غیر فلکسی می توانند در طراحی مسیر هوا ا مورد استفاده قرار بگیرند . اما در برخی موارد استفاده از کانال انعطاف پذیر از هر لحاظ می تواند مناسب تر باشد زیرا این گونه کانال ها در طراحی مسیر هوا می تواند سهولت هایی را نیز به همراه داشته باشد . معمولا ً در مسیر هوا (Air Ductwork Design) از کانال هایی با سطح مقطع دایره ای استفاده می شود البته استفاده و در نظر گرفت کانال هایی با مقطع مستطیل نیز در طراحی مسیر هوا خللی ایجاد نمی نماید اما استفاده از کانال های گرد می تواند از جنبه های بسیاری در طراحی مسیر هوا بهتر و مناسب تر باشد . به عنوان مثال کانال های گرد دارای افت فشار کمتر و هم چنین سرو صدای کمتری نسبت به کانال های چهارگوش می باشد و این موضوع نیز در مسیر هوا نیز در نظر گرفته می شود تا بتوان در امر انتقال و توزیع هوای مطبوع در سیستم های تهویه مطبوع به بالاترین کیفیت رسید.

نکته مهم در طراحی مسیر هوا بحث محاسبه ابعاد کانال می باشد زیرا با افزایش یا کاهش ابعاد کانالها که براساس استانداردهای کانال هوا نباشد می تواند به وجود آورنده مشکلاتی باشد که درنهایت مانع از ایجاد و تولید هوایی مطبوع در داخل فضا می گردد . به عنوان مثال در یک کانال با سطح مقطع مستطیل و یا به عبارت دیگر درکانال های چهارگوش در طراحی مسیر هوا طراح می تواند با کم و زیاد کردن ابعاد کانال به این صورت که از یکی از اضلاع کاسته و به دیگری اضافه کند ، مشکل محدودیت در ارتفاع یا حتی طول و عرض کانال را بر طرف نماید . و به این ترتیب می توان گفت طراحی مسیر هوا یکی از مهمترین مراحل در اجرای یک سیستم کانال کشی حرفه ای می باشد که ملزم رعایت اصول و قوانین خاصی نیز می باشد . برای مثال در همین مورد ذکر شده باید در طراحی مسیر هوا که به صورت چهارگوش می باشد نسبت طول به عرض سطح مقطع کانال که مستطیلی شکل است از1 به 6 بیشتر شود .

دربحث طراحی مسیر هوا موضوع دیری که مورد توجه بسیار قرار می گیردهمان استحکام کانال های هوا می باشد به عنوان مثال کانال های اگزاست فن ها و کانال های برگشت و به طور کلی کانال هایی که برای مکش هوا به کار می روند باید ازورقهایی با ضخامت بیشترساخته شوند و دقت به این موضوع در کانال هوا بسیار حائز اهمیت می باشد تا کانال دچار لرزش نشود و سر و صدایی تولید نکند. از سوی دیگر برا ی کانال های دمنده در سیستمهای تهویه مطبوع در بایستی دقت شود ا سرعت هوای عبوری از داخل کانال بیشتر از 2200 فوت در دقیقه نباشد. عدم توجه به این مهم درطراحی مسیر هوا علاوه بر تولید سر و صدا درکانال موجب افت فشار هوای عبوری نیز میگردد که خودموجب کاهش راندمان وبازدهی سیستم تهویه مطبوع میشود. مورددیگر درطراحی مسیر هوا نیز دقت به قط زانویی ها وسایر اتصالات می باشد تا آشفتگی مضاعف درسیستم داکت کشی درسیستم های تهویه مطبوع به وجود نیاورد.

در طراحی مسیر هوا برای کانال های رفت ابتدا لازم است تا محل دقیق دریچه ها را تعیین نمود. در طراحی مسیر هوا معمولا ً محل جانمایی دریچه های کانال رفت را در بالای درب های ورودی یا به عبارت دیگر در محلی که بامعماری فضای داخلی تناسب داشته باشد ، انتخاب می کنند . بهتر است تا در طراحی مسیر هوا تا حد امکان کانال کشی ساده و در یک مسیر مستقیم باشدتا موجب کاهش افت فشار هوای عبوری گردد. اما طراحی مسیر هوا برای کانال های برگشت به گونه ای دیگر صورت می پذیرد. به این صورت که یا کانال ها جداگانه ولی موازی کانال رفت جانمایی می شوند که دراین صورت ممکن است هزینه نصب و جانمایی کانالها بسیار افزایش یابدو در برخی موارد به دلیل روی هم رفتگی کانالهای رفت و برگشت ارتفاع سقف کاذب افزایش می یابد . در روش دیگر برای طراحی مسیر هوا جهت کانال های برگشت می توان از راهرو ها به عنوان ترمینال ها و جمع کننده های هوای برگشتی بهره برد که بیشتر جهت طراحی مسیر هوا در محیطهای اداری کاربرد دارد. روش دیگری نیز برای طراحی مسیر هوا درمسیر های برگشت هواوجود دارد و آن هم استفاده از سقف کاذب به عنوان جمع آورنده هوای برگشتی به دستگاه می باشدکه دراین حالت بایدچند دریچه در طراحی مسیر هوا در نظر گرفت تا هوای برگشتی رابه دستگاه برساند .

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت پیشگام سپهر برساد

مشاوره و فروش
02186017572

09120042710