خانهفروشگاهکانال فلکسیبلکانال فلکسیبل با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

334,000 تومان2,548,000 تومان

قیمت محصول فوق مربوط به سال 1397 میباشد. جهت دریافت لیست قیمت این محصول به ما در واتساپ پیام دهید.

شناسه محصول: نامعلوم دسته:

کانال کشی و عایق کاری کانال های هوا پس از نصب ، همواره با دشواری های اجرایی روبرو بوده است، بویژه در سقف های کاذب کم ارتفاع که امکان فعالیت بسیار محدود می باشد،این مسئله باعث افزایش روز افزون تقاضا برای کانال فلکسیبل عایق دار گردیده است. اما مشکلاتی که کانال عای فلکسیبل عایق دار موجود در بازار جهانی برای سلامت افراد ایجاد می کردند زمینه طراحی این محصول خاص شده است. کانال فلکسیبل با عایق الاستومری نسل جدید کانال های عایق دار ، برای اولین بار توسط شرکت پیشگام سپهر برساد طراحی و در سال 1392 ثبت اختراع شده است.

در این راستا شرکت پیشگام سپهر برساد(PSB)، همگام با تکنولوژی روز دنیا ،برای اولین بار در ایران 2 محصول جدید خود، داکت فلکسی با عایق الاستومری (EPDM) و روکش آلومینیوم و داکت فلکسی با عایق پلی اتیلن و روکش PVC را به بازارعرضه می نماید. برخلاف نمونه ها ی دیگر که عایق را پس از تولید کانال بصورت غلافی روی آن قرار می دهند(که معمولا از جنس پشم شیشه بوده و علاوه بر حجم بالا و عمر کوتاه ، اثرات سویی بر سلامتی انسان دارد) ، محصولات شرکت پیشگام سپهر برساد (PSB) شامل 3 لایه بهم پیوسته است که همزمان درحین تولید با هم به ترتیب، پیرامون یک سیم فنری مارپیچ قرار گرفته و به همدیگر بافته می شوند.

ساختار

  • لایه داخلی از فویل آلومینیوم
  • لایه میانی عایق فشرده الاستو متری EPDM
  • لایه خارجی روکش محافظ از جنس فویل آلومینیوم

ویژگی های کانال فلکسی با عایق الاستومری

  • سایز از قطر 10 تا 60 سانتیمتر ( 4 تا 24 اینچ )
  • طول 6 یا 10 متری
  • دمای کار مقاوم در بازه دمایی 110+ الی 30- درجه سانتیگراد
  • عدم جذب و نفوذ رطوبت
  • سبک و کاملا منعطف با عمر بالا
  • عدم ایجاد گردو غبار در محیط
  • نصب سریع و عدم نیاز به پوشش اضافه
  • ساختار بهم پیوسته و یکنواخت در طول کانال
  • عایق مناسب با ضریب انتقال حرارت بسیار پایین
  • فشردگی بالای این نوع عایق ها باعث جلوگیری از انتقال صدای جریان هوا در طول کانال های فلکسی می گردد.
  • بکارگیری عایق الاستومری ، این محصول را به عنوان بهترین کانال پیش عایق فلکسیبل به بازار معرفی می کند.
کانال فلکسی عایق الاستومری

کاربرد کانال فلکسیبل الاستومری

جهت مصارف صنعتی و ساختمانی در سیستم های جابجایی و تخلیه هوا و همچنین در سیستم گرمایش و سرمایش، تهویه مطبوع در مجتمع های تجاری و خانگی، هتلها و بیمارستانها و آزمایشگاهها کانال فلکسیبل عایق دار مورد استفاده قرار می گیرد.

کانال فلکسیبل رابر چیست؟

این محصول در بین فروشندگان با نام کانال فلکسیبل رابر نیست شناخته می شود. علت این نامگذاری هم به دلیل عایق بکار رفته در آن میباشد که هم با نام رابر و هم الاستومری آن را می شناسند.

ویژگی های کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل الاستومری از پر کاربردترین و پر طرفدارترین انواع کانال فلکسیبل عایق دار موجود در بازار به شمار می رود. به گونه ای که با مزایا و ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فردی که دارا است از سایر انواع کانال های هوا بسیار متمایز شده است.به طور کلی می توان اینطور بیان نمود که برای مقاومت و طول عمر بیشتر کانال خرطومی می توان آن را عایقکاری نمود. این کار نه تنها می تواند کارایی و عملکرد آن را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ بلکه موجب می گردد تا اتلاف انرژی و افت فشار نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

بنابراین می توان انواع متفاوت و متنوعی از کانال فلکسیبل عایق دار را در نظر گرفت که با عایق الاستومری و یا عایق های از انواع دیگر، عایق بندی می گردند. کانال فلکسیبل با عایق الاستومری، کانال فلکسیبل با عایق آی اف دی، کانال فلکسیبل با عایق پلی استر، کانال فلکسیبل پلی اتیلن و یا حتی کانال فلکسیبل عایق شده با عایق پشم شیشه، همه و همه از جمله نمونه هایی از کانال فلکسیبل عایق دار می باشند که برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال کانال خرطومی با عایق الاستومری، دارای ساختاری سه لایه می باشند. این ساختار و مکانیسم به طور کلی متشکل از لایه های آلومینیومی درونی و بیرونی می باشد که در میان آن ها یک لایه عایق الاستومری به عنوان عایق حرارتی و یا همچنین عایق صوتی در نظر گرفته شده است.

یک از مواردی که سبب شده است تا کانال فلکسی با عایق الاستومری روز به روز مورد توجه شمار بیشتری از افراد قرار بگیرند؛ این است که این محصول به شدت دوستدار محیط زیست می باشد و برای انسان و طبیعت زنده مشک و خطری به وجود نخواهد آورد.

ویژگی های عایق الاستومری

ساختار ویژه و منحصر به فرد عایق الاستومری که به صورت سلول های بسته متشکل از هوا می باشد؛ آن را به یکی از مرغوب ترین و پرکاربردترین عایق ها در زمینه های مختلف صنعتی و کارگاهی بدل نموده است.

کانال فلکسیبل الاستومری در کنار استحکام و مقاومت بالایی که در برابر نفوذ رطوبت نشان می دهند؛ دارای وزن سبکی نیز می باشند. که این موضوع خود به عنوان یکی از مهم ترین مزیت های این محصول به شمار می رود. زیرا این مسئله سبب می گردد تا کانال فلکسیبل عایق دار در کوتاهترین زمان ممکن و به راحتی نصب و مورد استفاده قرار بگیرد.

ساختار ویژه، سبک بودن، مقاومت بالای عایق های الاستومری در برابر نفوذ رطوبت، ضربه های فیزیکی و … همه و همه سبب شده است تا این عایق در مقایسه با سایر عایق های موجود در بازار، به عنوان بهترین و پرکاربردترین عایق برای امر عایق بندی لوله های فلکسیبل شناخته شود. به طور کلی از کانال های فلکسیبل عایق بندی شده می توان در داکت کشی مربوط به سیستم تهویه مطبوع، انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی و … استفاده نمود. این نوع از لوله های هوا را می توان هم به عنوان داکت مکش هوا و هم به عنوان لوله های دمش هوا به کار گیری نمود.

یکی از انواع بسیار مرغوب و با کیفیت عایق های موجود در بازار نیز همان عایق های الاستومری می باشد که در نمونه های رولی و لوله ای مورد استفاده واقع می گردد. واضح است که برای عایق بندی انواع متفاوت کانال ها و لوله های هوا که برای انواع سیستم های کانال کشی و داکت کشی مورد استفاده قرار می گیرد؛ از نوع لوله ای این عایق پرکاربرد و با کیفیت استفاده می شود.

البته نمونه هایی از لوله های هوا وجود دارند که دارای سطح مقطع و قطر بزرگتری نسبت به سایر نمونه های مشابه می باشند. به همین علت نیاز است تا از عایق الاستومری رولی برای عایق بندی آن ها استفاده نمود.به این ترتیب عایق رولی را با چسب مخصوص عایق الاستومری بر روی جداره خارجی لوله نصب می نمایند. این مورد بیشتر برای لوله هایی مانند لوله اسپیرال در سایز های بسیار بزرگ کاربرد دارد و برای عایق بندی کانال فلکسیبل از عایق های لوله ای استفاده می گردد.

عایق الاستومری بکار رفته در کانال فلکسیبل با عایق الاستومری از بهترین و مرغوب ترین انواع عایق به شمار می رود. وجود عایق در ساختار کانال فلکسیبل الاستومری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که از کانال هوا در بسیاری از عوامل گوناگون محافظت می کند.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

مزایای کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

استحکام بالای کانال فلکسیبل عایق دار موجب می شود تا بتوان از آن ها حتی در شرایط نامناسب و سخت جوی نیز استفاده نمود و بهترین نتیجه را انتظار داشت. به عنوان مثال کانال کشی در مسیر هایی که بسیار پر پیچ خم هستند و یا موانع و پستی و بلندی های بسیاری بر سر مسیر کانال ها وجود دارد؛ موجب می شود تا مقاومت و استحکام فیزیکی لوله هوا تا میزان قابل توجهی کاهش یابد. رد شدن کانال هوا از مسیر های تنگ و باریک و پر مانع شاید دلیل باشد تا سبب شود مقاومت لوله ها را تا حدی افزایش دهیم. استفاده از کانال خرطومی با عایق الاستومری یا عایق هایی از انواع دیگر می تواند مقاومت آن را در برابر فشار های منفی بیرونی افزایش دهد.

از سوی دیگر در برخی موارد نیاز است تا کانال کشی در محیط باز و بدون سرپوش انجام گیرد. در این مواقع مخصوصا در محیط هایی که دارای مقادیر زیادی رطوبت هوا هستند؛ ریسک آسیب پذیری لوله ها و خرابی ناشی از نفوذ آب و رطوبت به داخل لوله بسیار زیاد می گردد. بنابراین می توان با استفاده از کانال های عایق دار، از نفوذ رطوبت به داخل لوله جلوگیری نمود. زیرا در صورت عدم ممانعت از نفوذ رطوبت، مواردی همچون کپک زدگی، رسوب، تجمع آلودگی و انواع باکتری ها در داخل و جداره های لوله حتمی می باشد. این امر به سادگی می تواند عملکرد کانال فلکسیبل را تا میزان قابل توجهی ضعیف نماید و یا حتی در طولانی مدت کارایی کل سیستم را مختل نماید. در برخی موارد دیگر نیز ممکن است کانال ها در معرض نور مستقیم خورشید واقع شوند. در این حلت نیز لازم است تا با پوششی از انواع عایق هایی که پیش تر از آن نام برده شد؛ سطح خارجی لوله را عایق بندی نماییم. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که باری افزایش سطح سلامت و همچنین عملکرد و کارایی بهتر و بهتر کانال های هوا در انواع مختلف به ویژه کانال های فلکسیبل یا همان لوله های خرطومی، نیاز است تا از عایق های بسیار مرغوب و با کیفیت استفاده شود.

مهمترین ویژگی کانال فلکسیبل با عایق الاستومری که درواقع می توان گفت یکی از اصلی ترین وجوه تمایز آن با سایر انواع کانال های هوا است، خاصیت انعطاف پذیری آن است که موجب شده است تا به راحتی به هر شکل و حالتی قابل تبدیل باشد. بنابراین در فضاهای صعب العبور، فضاهای کوچک و فضاهای منحنی و پیچ دار به راحتی قابل استفاده است در حالی که کانال هایی همانند کانال اسپیرال که دارای ساختاری صلب و غیر منعطف است، امکان استفاده از آن در فضاهای دارای محدودیت امکان پذیر نیست.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری این قابلیت را دارد که به طور همزمان به هنگام تولید عایق بندی شود. این خصوصیت برای سایر انواع کانال های هوا ممکن نیست و تنها پس از تولید این امکان فراهم است و حتی برای بسیاری از انواع کانال های هوا به طور کا امکان مجهز کردن کانال به عایق فراهم نیست.

در برابر شرایط مختلف جوی و آب هوایی از کانال هوا محافظت کرده و مانع از ورود و نفوذ عوامل طبیعی و شیمیایی آسیب رسان به داخل کانال می گردد. درواقع وجود عایق در ساختار این لوله از یک طرف و ساختار مقاوم و یکپارچه کانال فلکسیبل الاستومری از طرفی دیگر موجب شده است تا این کانال هوا به یک کانال فلکسیبل بسیار مقاوم و مستحکم تبدیل شود که طول عمر بسیار بالایی دارد و در نتیجه مقاومت و استحکام بالایی داشته و در طول زمانی که در هر فضایی مورد استفاده قرار می گیرد دچار هیچ گونه آسیبی نمی شود و درنتیجه نیاز به صرف هزینه نمی باشد و همچنین با خاطری آسوده می توان از آن در فضای باز و در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده نمود.

وزن کانال فلکسیبل با عایق الاستومری بسیار کم و سبک است. به گونه ای که به سادگی و در طی زمان بسیار کوتاه می توان آن را جا به جا نمود. و این سبکی وزن در مصرف زمان موجب صرفه جویی بسیاری شده است.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

تولید کانال فلکسیبل الاستومری

اجرای کانال فلکسیبل الاستومری در فضاها و کاربری های مختلف نیازمند عملیات خاصی نیست و به سادگی و تنها توسط نیروی ماهر و متخصص می توان آن را در پروژه های گوناگونی مورد استفاده قرار داد و سرعت اجرای آن به قدری بالا است که در طی مدت زمانی بسیار کوتاهی می توان کانال فلکسیبل با عایق الاستومری را در محل مورد نظر اجرا و نصب نمود و همچنین در طی زمان کوتاهی می توان تعداد بسیاری از یک کانال فلکسیبل الاستومری را مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر اجرا، سرعت تولید کانال فلکسیبل با عایق الاستومری هم بسیار بالا است بدین صورت که در طی زمانی بسیار کوتاهی تعداد بسیار زیادی از این کانال فلکسیبل را می توان تولید و مورد استفاده قرار داد.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری در سایزهای بسیار متنوعی تولید می شوند و این تنوع بالا از نظر سایزی موجب استفاده گسترده از آن در صنایع گوناگون شده است نظیر کارخانه ها و کارگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها، آپارتمان ها، داکت اسپلیت و…

از سایزهای بزرگتر کانال فلکسیبل الاستومری در فضاهای بزرگتر نظیر کارخانه ها و کارگاه های بزرگ استفاده می شود و از سایزهای کوچکتر این کانال فلکسیبل در فضاهایی با متراژ پایین تر نظیر آپارتمان های مسکونی و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود عایق در ساختار کانال فلکسیبل با عایق الاستومری علاوه بر آنکه از نظر ورود و نفوذ عوامل مختلف به خوبی عمل کرده، به عنوان عایق صوتی هم قابل استفاده می باشد و این خاصیت هم بسیار کاربردی و مناسب است خصوصا در فضاهایی که ممکن است سروصدای زیادی ایجاد شود.

سطح خارجی کانال فلکسیبل الاستومری به گونه ای عاری از هرگونه سوراخ و درز و شکاف است که موجب می گردد تا مانع از ورود هرگونه ماده آسیب رسان به داخل این کانال شود. بدین ترتیب تا میزان فراوانی در کنار حضور عایق الاستومری، در دوام و پایداری این کانال فلکسیبل نقش بسیار مهم و پر رنگی را ایفا می کند.

از طرفی سطح داخلی کانال فلکسیبل با عایق الاستومری هم بدون هیچ گونه شکاف و سوراخی می باشد و به همین علت مواد به هنگم عبور از داخل کانال فلکسیبل، نشتی نکرده و در میانه راه هدر نمی روند، بدین ترتیب تا مقدار بسیاری در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

قیمت کانال فلکسیبل الاستومری

همان طور که گفته شده هزینه های ناشی از تولید و اجرای کانال فلکسیبل با عایق الاستومری هم بالا نمی باشد و با هزینه های بسیار مناسب می توان آن را تهیه و مورد استفاده قرار داد. بنابراین می توان گفت که کانال فلکسیبل الاستومری یک کانال مقرون به صرفه و اقتصادی است.

پایداری بالا، صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در انرژی، سبکی وزن، سرعت تولید و اجرای بسیار بالا و بسیاری از مزایای دیگر موجب استفاده گسترده از این کانال فلکسیبل شده است.

درواقع ویژگی های ساختاری و کاربردی کانال فلکسیبل با عایق الاستومری به گونه ای است که حتی در میان انواع کانال های فلکسیبل هم بسیار پر طرفدارتر است چرا که هم تمامی کانال های فلکسیبل قابلیت عایق پذیری ندارند و هم عایق الاستومری در میان انواع عایق های موجود بسیار بهتر و مناسب تر می باشد.

بسیاری از کانال هایی که در بازار موجود هستند عمدتا از کیفیت بالایی برخوردار نیستنند و به همین علت هنگام استفاده هم به سرعت خراب می شوند و هم دردسرهای فراوانی را به وجود می آورند، هزینه های بالایی را شامل می شوند، سرعت تولیدو اجرای بالایی ندارند، عمر پایینی دارند، وزن بالایی دارند و بسیاری از مشکلات و مسائلی را پدید می آورند.

به همین علت در میان انواع کانال های هوا، کانال فلکسیبل الاستومری به دلیل مزایای فراوانی که برای آن ذکر شد، در کنار کیفیت بسیار بالا، گزینه بسیار مناسبی جهت جایگزینی برای سایر انواع کانال های هوای موجود به شمار می رود. به گونه ایکه در بسیاری از فضاها، کاربری ها و پروژه ها مهندسین پروژه و کارفرمایان ترجیح می دهند که از کانال فلکسیبل با عایق الاستومری استفاده نمایند.

نمودار افت فشار کانال فلکسیبل

لوله خرطومی عایق دار

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شناخت بین المللی، روز به روز سطح آگاهی نسبت به مصرف انرژی افزایش یافته است. در نتیجه در دنیای امروز همه افراد به این موضوع واقف هستند که باید در مصرف انرژی صرفه جویی نمایند و از آن به بهترین شکل ممکن در مصارف خانگی و یا صنعتی استفاده نمایند. و اینجاست که لازم است محصول لوله خرطومی عایق دار را بشناسید.

چرا از لوله خرطومی عایق دار استفاده کنیم؟

استفاده از عایق ها در صنعت نیز به همین دلیل با رشد روز افزونی رو به رو می باشد. به عنوان مثال جهت انتقال هوا و یا آب سرد و گرم از داخل لوله فلکسیبل نیاز است تا در بسیاری موارد از افت انرژی هوای داخل آن جلوگیری شود. بنابراین می توان به جای لوله های ساده از لوله خرطومی که دارای عایق است؛ استفاده کنیم. به این ترتیب افت فشار لوله خرطومی عایق دار تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که لوله خرطومی که دارای عایق می باشد نه تنها به عنوان یک لوله خرطومی عایق حرارتی بلکه در بسیاری موارد به عنوان یک لوله خرطومی عایق صدا نیز کاربرد خواهد داشت.

در بسیاری موارد عبور هوا و یا آب از داخل لوله با صدای زیادی همراه می باشد که در برخی مکان ها این حجم از صدا می تواند آزاردهنده باشد. بنابراین می توان از لوله خرطومی عایق دار به عنوان راه حلی مناسب جهت جلوگیری از پخش صدا در محیط بهره برد.

مکان هایی همچون منازل مسکونی، محیط های اداری، مراکز درمانی و بیمارستانی، محیط های آموزشی و … از جمله نمونه هایی به شمار می روند که لازم است تا آرامش بیشتری داشته باشند. بنابراین می توان اینطور بیان نمود که با عایق دار کردن انواع مختلف لوله های انتقال هوا و یا آب، کمک بسیار بزرگی به حفظ آرامش محیط می توان نمود.

باید به این نکته نیز اشاره نمود که لوله خرطومی عایق دار نمونه های متفاوتی را شامل می گردد. با توجه به نوع عایقی که برای پوشش لوله فلکسیبل به کار گرفته می شود، خصوصیات و ویژگی های لوله خرطومی متفاوت می باشد.

ویژگی های خاص لوله خرطومی عایق دار چیست؟

 آیتم های دیگری نظیر قطر لوله، ضخامت و نوع لوله خرطومی نیز می تواند از جمله مواردی به شمار رود که می تواند موجب این تفاوت در ویژگی ها شود.  به عنوان مثال لوله خرطومی در سایز های متفاوت تولید می گردد؛ مانند لوله خرطومی 10 اینچ، 14 اینچ و … .

قیمت لوله خرطومی عایق دار نیز بر اساس این موارد تعیین می گردد. هرکدام از این مدل های لوله خرطومی که با عایق به بازار مصرف ارائه می گردد دارای کاربرد منحصر به فردی نیز می باشد که موجب می گردد در زمینه های خاصی بهترین کاربرد را ارائه دهد. به عنوان مثال لوله خرطومی که برای سیستم تهویه مطبوع تحت عنوان لوله فلکسی تهویه و یا لوله فلکسی هواکش به کار گرفته می شود؛ که هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فردی در زمینه ای خاص می باشند.مدل های مختلف لوله خرطومی عایق دار عبارت است از :

  1. لوله خرطومی با عایق الاستومری
  2. لوله خرطومی با عایق آِ اف دی ( IFD )
  3. لوله خرطومی با عایق پلی استر

در ادامه به بحث و بررسی هر نمونه از این کانال های عایق دار می پردازیم.

مقایسه کانال فلکسیبل با عایق الاستومری و عایق پشم شیشه

کانال فلکسیبل عایق دار

امروزه با استفاده از انواع متفاوت کانال های خرطومی و داکت فلکسیبل می توان بسیاری از نیاز ها در صنایع مختلف را برآورده ساخت. این نوع از کانال ها با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند و همچنین شیوه تولید و ساخت ویژه، می توانند بسیار کاربردی باشند. به عنوان مثال همین ویژگی انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی انواع داکت های فلکسیبل موجب می گردد تا از مقاومت بالایی برخوردار باشند. به این معنی که خاصیت ارتجاعی این محصول سبب می گردد تا در برابر کشیدگی، پارگی و سای فشار های فیزیکی منفی وارد شده، از استحکام بالایی برخوردار باشد. از سوی دیگر همین عامل می تواند در حمل و نقل و جابجایی، نگهداری و انبار کردن و همچنین نصب این نوع از لوله ها بسیار موثر واقع گردد. همانطور که مشاهده می شود؛ نصب و جابجایی همه مدل های لوله های فلکسیبل به سادگی و در کوتاهترین زمان انجام می پذیرد.

انواع کانال فلکسیبل عایق دار

در این میان کانال هایی نیز وجود دارند که با انواع فوم هی موجود در بازار، عایق بندی شده اند. که از میان آن ه می توان به کانال فلکسیبل با عایق الاستومری و یا کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه اشاره نمود.

عایق بندی لوله های خرطومی از آن روی انجام می پذیرد که بتوان از ورود رطوبت به داخل لوله و آسیب های ناشی از آن مانند رشد قارچ و باکتری و پوسیدگی و … جلوگیر نمود. به علاوه اینکه این نوع از عایق ها می توانند محافظ خوبی در برابر عبور حرارت و یا هدر رفت انرژی به شمار روند. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که لوله های خرطومی عایق بندی شده با هر نوع عایق می توانند تا میزان قابل توجهی از هدر رفتن انرژی و حرارت و گرما جلوگیری به عمل آورند.

از سوی دیگر می توان به وضوح مشاهده کرد که کانال های فلکسیبلی که دارای عایق هستند؛ از مقاومت فیزیکی بالاتری نیز برخوردار می باشند. این موضوع سبب می شود تا در محیط هایی که شرایط کانال کشی سخت و یا مسیر عبور دادن کانال پرپیچ و خم و پر از موانع است؛ مشکلی برای این لوله خرطومی از لحاظ کشیدگی، پارگی و … به وجود نیاید. اما در اینجا این سوال پیش می آید که کدام نوع از کانال های فلکسیبل عایقکاری شده مناسب تر هستند؟ آیا می توان از این نوع از لوله های خرطومی در داخل منزل نیز استفاده نمود؟ هر کدام از این کانال های فلکسیبل با عایق الاستومری و یا عایق پشم شیشه لازم است تا در زمینه خاصی استفاده شوند و یا دارای کاربرد های مشابهی می باشند؟

مقایسه عایق الاستومری و عایق پشم شیشه

برای مقایسه کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه و عایق الاستومری، در درجه اول می بایست به تشریح و توضیح ویژگی های هریک بپردازیم. و در نهایت می توان با توجه به تفاوت های این دو محصول زمینه کاربر، مزیت ها و معایب هریک را بیان نمود. به این ترتیب مشتریان عزیز می توانند با مطالعه کامل این موارد، ضمن آگاهی کامل به تهیه و خرید کانال فلکسیبل مناسب با پروژه خود، اقدام نمایند.

کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه از سه لایه داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است که دو لایه داخلی و خارجی آن از فویل آلومینیومی لمینیت شده تشکیل شده است. لایه میانی هم متشکل از یک لایه عاشق پشم شیشه ورقی با ضخامتی در حدود 1 اینچ می باشد. با توجه به مقاومت دمایی بالای عایق پشم شیشه که از حدود 30 درجه زیر صفر تا حدود 250 درجه بالای صفر را در نظر می گیرد؛ می توان از این عایق برای عایق بندی کانال های فلکسیبل و لوله های خرطومی استفاده نمود.

کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه در طول شاخه های 10 متری و از سایز 10 تا 30 سانتی متر تولید می گردد.

مزایای کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

از مزایای این عایق می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت اشاره نمود؛ که همانطور که در بالا نیز بیان کردیم با وجه به بازه حرارتی این محصول، میزان قابل توجهی می باشد.

موارد دیگری همچون انعطاف پذیری بالا به دلیل وجود مفتول فنری تعبیه شده در ساختار لایه های این محصول، استحکام بالا، انسجام لایه ها، قابلیت فشردگی زیاد برای سهولت در بسته بندی شاخه های 10 متری در فضای مورد نظر و نسبتاً کوچک، وزن کم جهت سهولت در حمل و نقل و نصب آسان و … همگی از جمله مزایای کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه به شمار می روند.

اما این محصول دارای معایبی نیز می باشد که در مقایسه با کانال فلکسیبل با عایق الاستومری کاملا مشهود می باشد.

به عنوان مثال کانال های فلکسیبلی که با عایق پشم شیشه، عایق کاری می شوند، در صورت نصب و جانمایی نامناسب و یا حتی در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است تا جریان هوا در میان لایه های مختلف این لوله نفوذ نماید و همین موضوع سبب می شود تا پس از چندی، ذرات و تکه های بسیار ریزی از پشم شیشه در به همراه جریان هوا از لوله خارج شود و در محیط پراکنده گردد.

همانطور که می دانیم پشم شیشه با توجه به ساختار تولیدی و موادی که برای تهیه آن استفاده می شود؛ ترکیبی سمی می باشد که در صورت ورود به بدن انسان می تواند عاملی تهدید کننده برای سلامت وی به شمار رود.

بنابراین طبق آنچه پیش تر به آن اشاره نمودیم؛ با ورود ذرات جدا شده از لایه میانی کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه و انتشار آن در هوای محیط، سلامت انسان و محیط زیست تا میزان قابل توجهی در معرض خطر و آسیب جدی واقع می گردد. این در حالی است که عایق الاستومری دارای ساختاری سلولی و محیط زیست دوست دارد و به هیچ عنوان برای محیط زیست و انسان خطرناک نمی باشد.

به علاوه اینکه انسجام بالای لایه های این محصول نسبت به کانال با عایق پشم شیشه سبب می گردد تا هرگز جریان هوا به داخل این لایه  ها نفوذ نکند.

نصب کانال فلکسیبل عایق دار

از سوی دیگر نصب کانال های فلکسیبل با عایق پشم شیشه نیز بک پروسه چند مرحله ای را در برمی گیرد. به این صورت که لایه  میانی و لابه روکش کانال به عقب رانده می شود و لایه داخلی کانال با بست به دهانه متصل می گردد. سپس لایه های دیگر در جای خود قرار داده می شوند. که همین عامل همیشه این ابهام را به وجود خواهد آورد که آیا نصب و جانمایی لایه ها به خوبی صورت پذیرفته است و یا کار با کیفیت بالایی انجام گرفته است یا خیر؟

اما باید به این نکته اشاره کرد که هیچ گاه نمی توان در این مورد به جواب قطعی و محکمی رسید؛ چرا که امکان بررسی نحوه نصب در این مورد وجود ندارد.

اما در مقابل برای نصب کانال فلکسیبل با عایق الاستومری می توان اینگونه بیان نمود که با توجه به یک مرحله بودن کار، لوله خرطومی با یک بست به سادگی جانمایی می گردد و با توجه به مشخص بودن وضعیت اتصال، می توان از کیفیت کار اطمینان حاصل نمود.

به علاوه اینکه تک مرحله ای بودن نصب و جانمایی کانال فلکسیبل با عایق الاستومری از سرعت بالاتری نسبت به نصب کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه، برخوردار می باشد.

بنابراین می توان اینطور بیان نمود که کانال فلکسیبل با عایق الاستومری مزایای ویژه و منحصر به فردی دارد که می توان برای استفاده در زمینه های صنعتی و یا کانال کشی مربوط به ساختمان های مسکونی و اداری و … نیز از آن بهره برد.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری نیز دارای ساختاری سه لایه متشکل از دو لایه فویل آلومینیوم لمینت شده و یک لایه میانی فوم فشرده الاستومری به عنوان عایق حرارتی می باشد.

این محصول در طول شاخه های 6 متری و در سایز های 4 تا 16 اینچ روانه بازار مصرف می گردد. لازم به ذکر است که مقاومت دمایی کانال فلکسیبل با عایق الاستومری در بازه 30- تا 110+ درجه سانتی گراد قرار می گیرد که میزان قابل توجهی می باشد.

از مهم ترین ویژگی های کانال فلکسیبل با عایق الاستومری این است که این محصول فاقد ویژگی خودسوزی می باشد؛ که در مقایسه با کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه یک امتیاز مثبت به شمار می رود.

کانال خرطومی با عایق الاستومری دارای وزن کمی می باشد و از انسجام لایه ای بالایی برخوردار است. این موضوع سبب شده است تا حمل و نقل و جابجایی این محصول مانند سایر نمونه های کانال های فلکسیبل ساده و راحت باشد. به علاوه اینکه نصب راحتی نیز خواهد داشت.

زیرا همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد؛ کانال فلکسیبل با عایق الاستومری دارای پوشش اضافی نمی باشد. بنابراین نصب ساده ای خواهد داشت. به علاوه اینکه کیفیت نصب و کارای آن نیز قابل سنجش می باشد. باید به این نکته نیز توجه داشت که عایق الاستومری به دلیل ساختار منسجم و سلولی بسته ای که دارد هیچ گونه ذرات و گرد و غباری در فضا منتشر نمی نماید و همواره به عنوان سدی مقاوم در برابر عبور حرارت، نفوذ رطوبت و یا حتی انتقال صوت، به خوبی عمل می نماید. به همین دلیل از عایق الاستومری به عنوان عایق صوتی نیز استفاده می شود.

لوله خرطومی عایق دار الاستومری

می توان اینگونه بیان نمود که لوله های خرطومی که از عایق الاستومری در تولید و ساخت آن ها استفاده شده است؛ از جمله بهترین نمونه از کانال های فلکسیبل عایق دار به شمار می روند که بر اساس استاندارد های اساسی ساخته و اراده می گردند. ساختار این مدل از لوله های عایق دار به صورت یک ترکیب سه لایه می باشد. لایه های داخلی و خارجی این لوله از یک لایه فویل آلومینیوم که لمینت شده است؛ تشکیل می شود. لایه میانی نیز از جنس الاستومری می باشد. لازم به ذکر است که از دو لایه عایق الاستومری برای لایه میانی این محصول بهره برده می شود.

با توجه به ساختار منحصر به فرد عایق های الاستومری که به صورت سلول های بسته و متشکل از ساختاری متخلخل می باشند؛ می توان اینطور نتیجه گیری نمود که استفاده از این عایق برای عایق بندی انواع لوله های فلکسیبل نقش بسزایی در افزایش مقاومت آن ها خواهد داشت.

لوله خرطومی عایق دار

لوله خرطومی عایق دار با عایق الاستومری مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات فیزیکی و فشار های منفی خارجی دارا می باشد. به علاوه اینکه مقاومت این لوله در برابر افت فشار هوای داخل لوله و نفوذ رطوبت تا میزان قابل توجهی افزایش می یابد. استحکام بالای این لوله خرطومی که حاصل از ساختار سه لایه آن می باشد؛ سبب می گردد تا در صورت کم و زیاد شدن فشار هوای داخل لوله، هیچ گونه آسیبی به آن وارد نشود. در نتیجه می توان در مدت طولانی بدون افت کیفیت از آن برای انتقال هوا بهره برد.

این لوله همچنین مقاومت حراراتی خیلی خوبی دارد که موجب می گردد تا بتوان ضمن استفاده از آن در زمینه های مختلف همچون سیستم های تهویه مطبوع، از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری به عمل آوریم.

مقاومت حرارتی این مدل از لوله خرطومی عایق دار از حدود 30 درجه سانتی گراد زیر صفر تا حدود 130 درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد. که بازه دمایی قابل توجهی را به ویژه برای صنعتگران در بر می گیرد.

با توجه به این بازه دمایی و میزان گرمایی که این محصول قادر به تحمل آن می باشد؛ می توان اینطور بیان نمود که در بسیاری موارد با استفاده از این عایق کاربردی، می توان از آسیب دیدن تجهیزات و لوله ها در هنگام آتش سوزی نیز جلوگیری نمود.

به علاوه اینکه این مدل از عایق های محبوب، محیط زیست دوست می باشند و در ساختار آن ها از موادی که به محیط زیست آسیب برساند؛ استفاده نشده است.

بنابراین می توان اینطور ادعا نمود که چه در حالت عادی استفاده از لوله خرطومی عایق دار با عایق الاستومری و چه در زمان حریق، هیچ گونه تهدیدی متوجه محیط زیست انسان و سایر جانداران می باشد.

زیرا این عایق حتی در هنگام سوختن و شعله ور شدن، بخارات سمی از خود تولید نمی کند و بقایای به جا مانده از آن نیز نمی تواند آسیبی به محیط اطراف وارد نماید.

برای استفاده از عایق الاستومری با سطح متخلخل در ساختار لوله های فلکسیبل، لازم است تا با کمک یک رشته فنر فولادی، ساختاری استوانه ای با سطح مقطع گرد در سایز مورد نظر برای آن ایجاد نماییم.

لازم به ذکر است که قطر مناسب مفتول فنری فولادی که برای این منظور استفاده می شود؛ می تواند در شکل دهی و ساختار عایق الاستومری به عنوان لایه میانی این لوله خرطومی، بسیار موثر باشد.

بنابراین توصیه می گردد جهت تهیه این نوع از لوله خرطومی عایق دار، به این نکات ریز که مربوط به جزئیات ساختاری لوله هوا می باشد؛ دقت لازم را به عمل آورید. البته با خرید از برند های معتبر، به شما این اطمینان داده می شود که ساختار تمامی محصولات در بهترین درجه کیفی ارائه می گردد.سایز های لوله خرطومی با عایق الاستومری

لوله های خرطومی با عایق الاستومری در سایز های متنوعی طراحی و تولید می گردند؛ و هر کدام از آن ها در زمینه خاصی به کار گرفته می شود. به طور استاندارد کانال فلکسیبل با عایق الاستومری از قطر دهانه 10 سانتی متر تا قطر 60 سانتی متر در بازار مصرف موجود می باشد. همچنین این مدل از لوله های عایق دار در شاخه های 6 متری به فروش می رسند.

لوله خرطومی عایق دار

ساختار لوله خرطومی عایق دار چگونه است؟

همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، لوله خرطومی عایق دار با عایق الاستومری دارای ساختاری سه لایه می باشد. اما لازم به ذکر است که این ساختار سه لایه نه تنها موجب گسستگی این محصول نمی شود؛ بلکه می توان اینطور بیان نمود که این نوع از لوله های خرطومی دارای یکپارچگی بسیار زیادی در ساختار می باشند. زیرا تمام لایه های این ساختار سه لایه کاملا بهم پیوسته و کیپ شده هستند. همین موضوع سبب می گردد تا بدنه یک لوله خرطومی با عایق الاستومری؛ حجیم و بزرگ نباشد. به همین دلیل می توان به راحتی این محصول را استفاده نمود.

به عنوان مثال در بسیاری موارد لازم است تا لوله های خرطومی از مسیر های تنگ و باریکی عبور داده شوند. بنابراین با وجود ساختار منسجمی که این محصول دارد؛ می توان به راحتی از آن در اینگونه موارد استفاده نمود. بنابراین می توان  زاین لوله خرطومی در مواردی که با محدودیت فضا و ی ارتفاع مواجه هستیم استفاده نماییم.

نکته جالب توجه این است که با توجه به انعطاف پذیری بالای این لوله خرطومی عایق دار می توان در برخی موارد برای عبور از مسیرهای صعب العبور، ساختار آن را به شکل دیگری مانند بیضی و یا حتی مربع در آورده تا بتوان کانال کشی را از محل مورد نظر ادامه داد.

همین انعطاف پذیری بالای این لوله خرطومی سبب می گردد تا بتوان آن را به طرف که لازم است چرخاند و در سمت و سوی متفاوت از آن بهره برد.

همچنین این موضوع سبب می شود تا بسته بندی ، حمل و نگهداری این محصول نیز بسیار ساده و در کوتاهترین زمان انجام پذیرد.

لوله خرطومی ماینر

لوله خرطومی ماینر

لوله خرطومی ماینر یکی از انواع لوله خرطومی هوا به شمار می رود که به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالایی که از آن برخوردار است، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد چرا که خاصیت انعطاف پذیری موجب می شود که این لوله خرطومی به سادگی به هر شکل و حالتی قابل تبدیل بوده و به هر فرم و شکلی در می آید. این خصوصیت موجب می شود که بتوان تعداد بالایی از لوله خرطومی ماینر را فشرده کرده و در فضایی مانند فضای انباری جای داد چرا که هریک فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

از دیگر نتایجی که به علت خاصیت انعطاف پذیری لوله خرطومی ماینر به دست می آید این است که به راحتی در بسیاری از شرایط و فضاها قابل جای گیری است. برای مثال در فضاهایی که به هنگام نصب سیستم های تهویه مطبوع مشاهده می شود که محدودیت ها و فضاهای دشواری جهت عبور وجود دارد، این لوله خرطومی به آسانی قادر است که در این فضاها جای بگیرد چرا که به سادگی فشرده شده و حالت می پذیرد. در نتیجه در فضای مورد نظر قابل جای گیری خواهد بود. این درحالی است که این خصوصیت منحصر به فرد در مورد سایر انواع لوله ها و کانال ها صادق نیست چرا که اکثرا دارای ساختاری صلب و مستحکم هستند و قادر به انعطاف و حالت پذیری نیستند. در نتیجه نمی توان از آن ها در هر شرایط و هر فضایی استفاده نمود و جهت استفاده از آن ها محدودیت هایی به وجود خواهد آمد.

تولید لوله خرطومی ماینر

لوله خرطومی ماینر در سایزهای متنوعی قابل تولید است و این تنوع بالا در تولید سایزهای مختلف موجب شده است که بتوان از آن در شرایط و فضاهای مختلف با متراژهای گوناگونی استفاده نمود. برای مثال از سایزهای پایین تر آن در فضاهای کوچکتر و محدودتر نظیر آپارتمان های مسکونی، مغازه های کوچک و… مورد استفاده قرار می گیرد و از سایزهای بزرگتر آن جهت استفاده در تهویه فضاهای بزرگتر نظیر فرودگاه ها، هتل ها و… مورد استفاده قرار می گیرد و هرکس می تواند با توجه به نیاز، کاربری، متراژ و ویژگی های فضای خود سایز این لوله خرطومی هوا را انتخاب کند. 

ساختار لوله خرطومی ماینر به گونه مقاوم و نفوذ ناپذیر است که به نوعی مانع از ورود هرگونه ماده مزاحم ناشی از فعل و انفعالات مواد شیمیایی نظیر بنزین، گازوئیل، گازها و مایعات سمی، نفت و… می شود. حتی می توان در موارد ویژگی های بسیار خاص تری را به این لوله خرطومی اضافه نمود تا به میزان بسیار بالاتری در برابر این دسته از مواد شیمیایی و سمی کاملا مقاوم و آسیب ناپذیر باشد. همچنین در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مختلف و نقوذ و ورود حشرات هم کاملا مقاوم است چرا که با ممانعت از ورود این دسته از عوامل، می توان عدم آسیب پذیری این لوله خرطومی را مقدار بسیار بالایی تضمین نمود.

مزایای لوله خرطومی ماینر

از جنبه ای دیگر، لوله خرطومی ماینر از مقاومت خاصی در برابر انواع ضربه ها و فشارهای وارده برخوردار است به همین دلایل ذکر شده، این لوله خرطومی از طول عمر بسیار بالایی بهره مند است که سرمنشا تمامی این موارد، کیفیت و دوام بسیار بالای این لوله خرطومی است که موجب میشود تا بتوان با خیالی راحت از آن در بسیاری از شرایط و فضاهای مختلف، حتی شرایط تهدید آمیز استفاده نمود بدون آنکه نگرانی آسیب رسیدن به لوله خرطومی و یا هزینه تراشی جهت تعیمرات و نگهداری از آن وجود داشته باشد.

مزایایی که برای لوله خرطومی ماینر گفته شد، موجب شده است که طرفداران این دسته از لوله هوا تا مقدار بسیاری افزایش یابد و سازندگان و کارفرمایان برای پروژه های خود به دنبال این لوله منعطف هستند چرا که بسیاری از مشکلات و دردسرهایی که سایر انواع کانال ها به وجود می آورند، این لوله خرطومی به وجود نیاورده و علاوه بر آن، مزایای و نتایج بسیار مثبتی را به دنبال خواهند اشت.

همان طور که گفته شد هیچ گونه ماده مزاحم و آسیب رسان خارجی به داخل لوله خرطومی وارد نمی شود و علت این امر هم علاوه بر مقاومت بسیار بالای آن، عدم وجود خلل و فرج و درز و شکاف در سطح لایه خارجی آن است. این خصوصیت یک دست بوده در مورد لایه داخلی آن هم صادق است و به همین علت موادی که از داخل آن از سمت مبدا به سوی مقصد در حرکت هستند، به دلیل عدم وجود هیچ شکاف و سوراخی، در میانه راه خود از لوله خارج نشده و در نتیجه موجب هدر رفتن ماده موجود و همچنین هدر رفتن انرژی نمی شود.

مورد دیگری که در باره سطح داخلی لوله خرطومی ماینر می توان گفت این مورد است که سطح داخلی آن عاری از هرگونه ویژگی ساختاری که همانند دست انداز باشد است. به همین علت هر ماده ای که از داخلی این لوله خرطومی عبور می نماید، در میانه راه به هیچ مانعی برخورد نمی کند و در نتیجه به سادگی به مسیر خود ادامه می دهد. این مسئله علاوه بر آنکه باز هم مانع از هدر رفتن انرژی و گیر کردن ماده در میانه راه می شود، بلکه موحب تسریع بخشیدن به عملیات انجام کار هم خواهد شد. در نتیجه در مورد زمان و وقت تا مقدار بسیاری صرفه جویی می نماید.

ساختار لوله خرطومی ماینر

ساختار لوله خرطومی ماینر بسیار ساده است. به همین علت هم است که به راحتی قابل تولید بوده و می توان در کسری از زمان تعداد بسیاری بالایی از آن را تولید نمود. این مسئله سادگی ساختار هم یکی دیگر از عواملی است که منجر به سرعت بخشیدن به زمان انجام کار و صرفه جویی در زمان می شود.

وزن سبک این لوله خرطومی از دیگر نکاتی است که می توان به آن اشاره نمود و این امر در نتیجه سادگی ساختار آن است. به همین علت هم تولید و هم حمل آن با سهولت و سرعت همراه است. همگی این موارد در کنار هم موجب شده است که سرعت کار با لوله خرطومی ماینر تا حد فراوانی افزایش یابد.

لوله خرطومی ماینر را می توان هم به تنهایی و هم به کمک متعلقات در سیستم های مختلف مورد استفاده قرار داد و این مسئله مرتبط با ویژگی ها و شرایط محیط و فضای پروژه است. بنابراین در برخی شرایط استفاده از این لوله خرطومی به تنهایی قرار می گیرد و در برخی شرایط دیگر نیاز به قطعات و لوازم جانبی جهت تکمیل در پروژه است. این قطعات شامل رابط ها، تبدیل ها، ساپورت ها، زانویی ها، دریچه ها، دمپرها و بسیاری از قطعات دیگر است که حتی ممکن است به صورت سفارشی به درخواست مشتری تولید شده و در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

قیمت لوله خرطومی ماینر

لوله خرطومی ماینر از قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای برخوردار بوده و بدین ترتیب می توان گفت که می توان با صرف هزینه بسیار پایینی تعداد بالایی از این لوله خرطومی منعطف را تولید نموده و سپس در پروژه های گوناگون مورد استفاده قرار داد.

این در حالی است که سایر انواع کانال ها و لوله ها هزینه های بالایی را شامل می شود و در نتیجه منجر به بالا رفتن هزینه های اولیه و جاری پروژه خواهد شد. این در حالی است که حفظ هزینه ها یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. چرا که این مسئله یکی از مورد توجه ترین دغدغه های کارفرمایان و مجریان پروژه به شمار می رود.

سایر کانال های موجود در بازار اکثرا دارای وزن بالایی هستند به همین علت هم جا به جایی و در نهایت اجرای آنها با مشکلاتی همراه خواهد شد. از همه موارد گفته شده مهم تر این موضوع است که کیفیت ساختاری اکثر کانال ها بسیار پایین و کم است و به همین علت هم دارای طول عمر بسیار پایینی هستند و هم هنگامی که در یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرند، موجب پایین آمدن کارایی و کیفیت آن سیستم خواهند شد. در نتیجه کل سیستم را با اختلال هایی همراه کرده و چه بسا موجب توقف ادامه کار خواهند شد. در این راستا هزینه های بسیار بالایی را هم برای مجری پروژه به وجود خواهند آورد.

به همین علت است که لوله خرطومی ماینر جزو مقرون به صرفه ترین و اقتصادی ترین انواع کانال های هوا به شمار می رود چرا که در تمامی مراحل تولید و اجرا در هزینه ها تا مقدار بسیار زیادی صرفه جویی می کند. بنابراین لوله خرطومی ماینر به عنوان نوعی از کانال کاملا اقتصادی محسوب می شود و از آن جایی که صرفه جویی در هزینه ها یک امر بسیار پ اهمیت به شمار می رود، بنابراین این لوله خرطومی می تواند یک گزینه کاملا اقتصادی و بسیار کاربردی برای این دسته از پروژه ها به شمار برود.

این لوله خرطومی به عنوان جایگزینی بسیار مناسب و پرمزیت برای هر گونه از کانال ها و لوله ها استفاده کرد که به علت ویژگی های منحصر به فرد، مزایا و تنوع سایزی که دارا است، تقریبا می توان از آن در بسیاری از پروژه ها و فضاها و کاربری های مختلف استفاده نمود و تقریبا می توان گفت که هیچ گونه محدودیتی جهت استفاده از آن وجود ندارد.

لوله خرطومی عایق دار ماینر

لوله خرطومی عایق دار ماینر

لوله خرطومی عایق دار ماینر نوعی از کانال هوای منعطف است که به راحتی می توان از آن در شرایط و موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار داد. علت این امر این مورد است که از انعطاف پذیری بسیار بالایی بهره مند بوده و به سادگی با حرکت ساده دست به حالت ها و مدل های مختلفی در می آید. به همین علت حتی در شرایطی که ممکن است جهت قرار دادن لوله هوا دشوار و صعب العبور باشد، به راحتی این لوله خرطومی خم و شکل پذیر شده و در فضای مورد نظر قرار می گیرد.

این لوله خرطومی در سایزهای متنوعی قابل تولید است. از سایزهای بسیار بالا گرفته برای فضاهای بزرگ گرفته تا سایزهای کوچکتر برای فضاهای کوچک با متراژهای پایین. بنابراین این تنوع سایزی موجب شده است که بتوان در تنوع گسترده ای از فضاهای مختلف مورد استفاده قرار داد.

تنوعی طولی لوله خرطومی عایق دار ماینر بالا است و می توان ر متراژ های گوناگونی آن را تولید نمود و همچنین این لوله خرطومی هوا به سادگی قابل برش است و می توان آن را با کاتر به طول مورد نظر تبدیل نمود و به کمک رابط ها این تکه های لوله خرطومی به یکدیگر قابل اتصال هستند.

لوله خرطومی عایق دار ماینر را می توان هم به تنهایی و هم به کمک متعلقات و لوازم جانبی مختلفی مورد استفاده قرار داد که این مسئله کاملا مرتبط با کاربری لوله و نوع پروژه است.

قطعاتی که در کنار لوله خرطومی عایق دار ماینر در یک پروژه قابل استفاده هستن، علاوه بر رابط که در مورد آن توضیح داده شد قطعات دیگری هم هستند. تبدیل ها که درواقع اتصال دهنده سایزهای مختلفی از لوله خرطومی عایق دار ماینر هستند، زانویی ها که لوله های خرطومی را با زوایای مختلف به یکدیگر متصل می کنند، کلاهک ها، دریچه ها که درواقع پخش کننده و توزیع کننده نهایی هوا در فضا هستند، دمپرها که تنظیم کننده دریچه ها هستند و به صورت برقی و دستی موجود هستند. ساپورت ها به صورت دیواری و سقفی ابتدا و انتهای لوله خرطومی را به دیوار و یا سقف متصل می کند.

سایر انواع دیگری از قطعات هم هستند که وابسته به نیاز پروژه و به سفارش مشتری به صورت اختصاصی و سفارشی قابل تولید هستند. ضخامت ورق، جنس، سایز و تعداد هریک از این قطعات کاملا انتخابی بوده و می توان بر حسب نیاز انتخاب نمود.

لوله خرطومی عایق دار ماینر همان طور که از نام آن پیداست، در ساختارش از عایق استفاده شده است و این مسئله یکی از مهمترین ویژگی های ساختاری این لوله خرطومی است چرا که وجود عایق موجب محافظت از لوله خرطومی در برابر عوامل گوناگونی نظیر آب، باران، رطوبت، حرارت و گرما، سرمای شدید، نور خورشید و شرایط گوناگون نامساعد آب و هوایی می گردد.

وجود عایق و همچنین ساختار بسیار مقاوم لوله خرطومی عایق دار ماینر موجب شده است تا در برابر عوامل غیر طبیعی هم از خود مقاومت بسیار بالایی نشان دهد. این عوامل غیر طبیعی شامل مواد شیمیایی، سمی، نفتی، گازی، اسیدی و… است و از آنجایی که این دسته از مواد شیمیایی بسیار مخرب و آسیب رسان هستند، به همین علت خصوصیات و خواص ویژه ای به لوله خرطومی اضافه می شود تا کاملا در برابر این مواد شیمیایی آسیب رسان مقاوم و آسیب ناپذیر باشد.

این عایق همچنین به عنوان عایق صوتی هم مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه از انتقال صوت جلوگیری می کند.

لوله خرطومی عایق دار ماینر دارای ساختار بسیار مستحکم و مقاومی هم است. بدین صورت که به دلیل ساختار مقاوم در برابر هرگونه فشار وارده، ضربه، فشردگی، کشش، پارگی، خراش، سایش و… هم مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده و دچار هیچ گونه صدمه و آسیبی نخواهد شد.

یک مسئله دیگری که در مقاومت این لوله خرطومی بسیار تاثیرگذار است، این مورد است که سطح لایه خارجی لوله خرطومی عایق دار ماینر به گونه ای ساخته و طراحی شده است که هیچ سوراخ و شکافی بر روی آن مشاهده نمی شود و بدین ترتیب هیچ ماده خارجی که اختمال آسیب رساندن به لوله خرطومی را داشته باشد، وارد این کانال نخواهد شد و بدین ترتیب از این جنبه هم سلامت و کیفیت کانال حفظ خواهد شد. بنابراین بنا بر دلایل ذکر شده، لوله خرطومی عایق دار ماینر از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است که درواقع نشان از کیفیت بسیار بالای این لوله خرطومی است. بنابراین می توان از این لوله خرطومی در پروژه هایی که نیاز است تا برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد کاملا مناسب است و از آنجایی که در هر پروژه کیفیت ساختاری هر وسیله ای که مورد استفاده قرار می گیرد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار استِ، به همین علت استفاده از این کانال هوای با کیفیت در پروژه های مختلف گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.

لوله خرطومی عایق دار ماینر دارای قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای است. قیمت مناسب از دیگر گزینه هایی است که به هنگام اجرای هر پروژه ای بسیار مورد توجه قرار می گیرد. چرا که همواره تلاش بر آن است که هزینه ها تا حد ممکن کاهش یابد.

درواقع ساخت و اجرای لوله خرطومی عایق دار ماینر هزینه های بسیار مناسب و پایینی را دربر می گیرد. به همین علت این ویژگی مثبت یکی دیگر از مواردی است که موجب استفاده گسترده از آن در بسیاری از پروژه ها می شود.

لوله خرطومی عایق دار ماینر با وجود ساختار مستحکم و عایق، بسیار سبک است و ازوزن مناسب و پایینی برخوردار است. همین مسئله موجب شده است که حمل و نقل آن و سپس اجرای آن در محل پروژه، به سرعت و سادگی انجام شود و نیاز به نیروی انسانی با تعداد بالا جهت حمل و اجرا در پروژه نباشد. بدین ترتیب هم در زمان صرفه جویی کرده، هم در هزینه ها و هم در استفاده از نیروی انسانی. به همین علت می توان لوله خرطومی عایق دار ماینر را یک لوله کاملا مقرون به صرفه معرفی نمود.

علاوه بر وزن سبک، ساختار لوله خرطومی عایق دار ماینر هم بسیار ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی است. این ویژگی هم از دیگر خصوصیاتی است که موجب استفاده راحت تر و سریع تر از آن در پروژه های مختلف شده است.

سطح داخلی لوله خرطومی عایق دار ماینر درست همانند سطح خارجی آن، بون هرگونه خلل و شکاف بوده و به همین علت مواد و مایعاتی که از داخل لوله خرطومی عبور می نمایند، به سرعت و به صورت تمام و کمال به مقصد خود خواهند رسید. به همین علت از سوراخ ها و شکاف های احتمالی در اواسط مسیر خارج نشده و درواقع موجب هدر رفت انرژی نخواهد شد. بدین ترتیب در مصرف انرژی هم صرفه جویی خواهد کرد. همچنین سطح داخلی لوله خرطومی عایق دار ماینر عاری از هرگونه پستی بلندی و سطوح دارای پستی و بلندی است. به همین خاطر موادری که داخل لوله عبور می کنند، به هیچ مانعی برخورد نکرده و در میانه راه خود به فضایی گیر نخواهد کرد. به همین علت مواد به سرعت و به صورت کامل به مقصد خود می رسد و بدین ترتیب هم در مصرف انرژی و زمان صرفه جویی می گردد.

لوله خرطومی عایق دار ماینر نسبت به بسیاری از کانال ها و لوله های موجود در بازار صنعتی امروزی دارای مزایای و برتری هایی است که همین مسئله موجب استفاده گسترده از آن در بسیاری از پروژه ها و فضاها شده است. به این علت که بسیاری از دیگر انواع کانال ها مشکلاتی را پدید می آورند. برای مثال اکثرا کیفیت بسیار پایینی دارند و همین موجب شده است که در طول استفاده مشکلاتی را پددید می آورند که نیازمند تعویض قطعات و یا تعمیراتی از لوله و کانال خواهد شد و بدین ترتیب هزینه های بسیار بالایی را شامل خواهد شد چرا که نیازمند صرف هزینه های بالایی جهت تعمیرات و تعویض قطعات می باشد. 

مسئله دیگری که درواقع بسیار اهمیت دارد این مورد است که تقریبا تعداد بسیار بالایی از انواع کانال های دیگری که در بازار تهویه موجود هستند، دارای اتعطاف پذیری نبوده و دارای ساختاری صلب و محکم هستند. به همین علت نمی توان از آنها در بسیاری از فضاها و شرایط استفاده نمود. همچنین اکثرا عایق پذیر نیستند و این مسئله موجب آسیب رسیدن بسیار به لوله می شود چرا که به راحتی در برابر بسیاری از عوامل طبیعی و شیمیایی از خود مقاومت نشده و به سادگی دچار آسیب و صدمه خواهد شد. همچنین اکثرا ساختار مقاومی نداشته و در برابر انواع عوامل و آسیب های وارده، از خود مقاومت بالا نشان نمی دهد.

وزن بالا، ساختار پیچیده و هزینه های بالا ازدیگر خصوصیات منفی و معایبی هستند که برای دیگر کانال ها و لوله ها وجود دارد و همین امر موجب شده است که رفته رفته لوله خرطومی عایق دار ماینر قابلیت جایزینی کامل برای سایر کانال های موجود است. به گونه ای که دیگر استفاده از این دسته از کانال ها به حداقل خود رسیده و موجب استفاده گسترده و عمده از لوله خرطومی عایق دار ماینر شده است. به همین علت بسیاری از افراد مشتاقانه خواستار استفاده از این لوله هستند.

کانال فلکسیبل پیش عایق انتقال هوا

کانال فلکسیبل پیش عایق انتقال هوا، محصولی جدید در صنعت تهویه و مطبوع ساختمان محسوب می گردد.این دسته از کانال ها جایگزینی مناسب برای کانال های گالوانیزه بوده و بدلیل عدم استفاده از پشم سنگ یا پشم شیشه، معایب کانال های گالوانیزه را دارا نمی باشند.

کانال های فلکسیبل پیش عایق، با بهره گیری از عایق الاستومری و عایق پلی استر به عنوان یک عایق حرارتی مناسب، مانع از اتلاف انرژی در کانال های فلکسیبل انتقال هوا می شود.ضریب انتقال حرارت انها بسیار پایین بوده و در برابر بخار آب و رطوبت مقاومت بالایی را دارا می باشند.عایق بکار رفته در این نوع کانال ها، بر خلاف پشم شیشه، غیر سمی بوده و هیچ گونه تاثیرات زیست محیطی ایجاد نمی کند.

در این نوع از کانال ها، عایق بطور یکنواخت، تمامی سطح کانال را پوشش داده و مانع از نشت هوا در طول مسیر کانال می گردد.کیفیت هوای داخل کانال های انتقال هوا، همواره مورد توجه صنعتگران سیستم های تهویه واستفاده کنندگان می باشد.کانال های گالوانیزه بدلیل جنس مورد استفاده، مکان مناسبی را برای رشد باکتری و قارچ ها فراهم می آورند اما کانال های پیش عایق انتقال هوا بدلیل اینکه بطور کامل لمینیت می شوند مانع از رشد هرگونه قارچ، کپک و باکتری در داخل کانال می شود، لذا در محیط هایی چون بیمارستان ها و اتاق های تمیز،فضایی بهداشتی را تامین می کند.

عملیات نصب و مونتاژ در کانال های گالوانیزه زمانبر بوده ،چراکه ابتدا کانال های گالوانیزه طی یک مرحله نصب گردیده و سپس عایق پشم شیشه به آن متصل می گردد.بنابراین نیاز به صرف زمان و نیروی کار زیادی می باشد.اما در کانال های پیش عایق،عملیات نصب طی یک مرحله و براحتی انجام پذیر می باشد. این نوع کانال ها مقاوم در برابر اشعه UV بوده و بدلیل اینکه عایق بکار رفته در آنها،یک عایق صوتی است دیگر نیازی به عایق کاری صوتی که بسیار پر هزینه است نمی باشد.

کانال عایق شده

کانال، لوله یا داکت در انواع کانال ساده یا کانال عایق شده (Insulated duct) از جمله عناوین این محصول پرکاربرد در صنعت تأسیسات ساختمانی می باشند که به منظور انتقال هوای تولیدی از دستگاه تهویه مطبوع به فضای مورد نظر به کار می رود و علاوه بر این برای انتقال جریان خروجی و یا برگشت هوای مصرفی نیز به کار گرفته می شوند. لازم به ذکر است که کانال عایق شده نوعی کانال یا داکت هوا می باشد که به منظور افزایش کارایی و قابلیت های آن ازعایق در انواع مختلف و به هنگام ساخت این محصول بهره زیادی برده شده است. همچنین لازم به ذکر است که در پاره ای از مواقع که از کانال های سنتی از جمله کانال گالوانیزه به عنوان انتقال دهنده جریان بهره می بریم و به دلیل اینکه این نوع داکت هوا در فرآیند ساخت عایق کاری نمی شود و هدررفت انرژی آن نیز زیاد است، به عایق کاری بعد از نصب نیاز پیدا خواهد کرد که این گونه را نیز می توان نوعی کانال عایق شده دانست. در ادامه به بیان مزایای کلی کانال عایق شده و مشخصات فنی برخی از پرکاربردترین انواع کانال عایق شده می پردازیم. 

ویژگی های کانال عایق شده 

  • خاصیت ضد حریق، ضد آب و ضد صوت بودن کانال عایق شده 
  • علاوه بر وزن کم و دوام بالا، کانال عایق شده سرعت بسیار بالایی در کانال کشی به دلیل نیاز کم به اتصال دهنده را دارا می باشد. 
  • ضریب انتقال حرارتی کم و قابلیت تحمل دمایی در بازه 150- تا 150+ درجه سانتیگراد کانال عایق شده، امکان کاربرد آن را در تمامی نقاط آب و هوایی میسر می سازد. 
  • نمای زیبا، امکان شستشو و بهداشتی بودن کانال عایق شده، عدم نشتی و سازگاری با محیط زیست امکان کاربرد کانال عایق شده را در مواردی با کاربری های خاص امکان پذیر می سازد. 
  • دارابودن کمترین میزان ضایعات به دلیل عدم محدودیت در سایز و ساخت کانال عایق شده موجب کاربرد آن در کاربری های متنوع تأسیساتی خواهد شد. 

انواع کانال عایق شده 

  • کانال عایق شده پلی اورتان در دو نوع PIR و XPU 
  • کانال عایق شده فنولیک 
  • کانال عایق شده فلکسیبل یا خرطومی هوا در انواع عایق های الاستومری، IFD، پلی استر، کومبی یا روکش PVC، پشم شیشه 
  • کانال عایق شده پلی اورتان 

نام گذاری این نوع کانال عایق شده به دلیل عایق به کار رفته در ساخت آن می باشد که دسته بندی های آن بر اساس ضخامت های به کارگرفته شده درآن که بر ویژگی های کلی آن می افزاید، می باشد که از جمله آنها مقاومت در برابر پارگی، خوردگی و اشعه خورشید و فاقد کندانس رطوبت بودن کانال عایق شده پلی اورتان می باشد. 

  • کانال عایق شده فنولیک 

این نوع کانال عایق شده از یک لایه Phenol و روکش آلومینیومی تشکیل شده است که از ویژگی های کانال عایق شده نیز برخوردار می باشد و به عنوان جایگزین کانال های قدیمی در انتقال هوا به کار برده می شود. 

  • کانال عایق شده فلکسیبل 

این نوع از کانال عایق شده دارای دسته بندی های متفاوتی از لحاظ عایق به کار گرفته شده در این امر می باشد که در واقع مصالح جدید همراه با ویژگی های مناسب جایگزین مصالح عایق کاری قدیم مانند پشم شیشه شده اند که معایب متعددی را دارا می باشد و این نکات منفی در کانال عایق شده با مصالح نوین از بین رفته اند. از جمله این کانال عایق شده با مصالح جدید می توان به بعضی از پرکاربردترین آنها و مشخصات فنی آن ها پرداخت : 

  • کانال عایق شده فلکسیبل با عایق الاستومری  

این نوع کانال خرطومی هوای لمینیت شده با عایق الاستومری محدوده تحمل دمایی از 30- تا 15+ درجه سانتیگراد را دارا می باشد که بهترین گزینه برای کانال کشی داکت اسپلیت و سایر کاربری ها به دلیل خواص منحصر به فرد خود که بر دیگر ویژگی های کلی آن که در تمامی انواع کانال عایق شده وجود دارد، می باشد. فوم الاستومری به کار رفته در ساخت این نوع کانال عایق شده برخلاف عایق پشم شیشه به هیچ وجه در اثر گذشت زمان از بین نمی رود و در فضا پخش نمیشود، علاوه بر این به دلیل ساختار سلول بسته بودن این نوع کانال عایق شده امکان جذب رطوبت یا بخار را نداشته که از این نظر بهداشتی و مناسب اماکن درمانی می باشد که این موضوع نیز برخلاف خواص عایق پشم شیشه می باشد.  در ضمن کار با این نوع کانال عایق شده سبب ایجاد هیچ گونه حساسیت یا مشکلات تنفسی نخواهد شد که موضوع نیز برخلاف ویژگیهای عایق پشم شیشه می باشد. 

  • کانال فلکسیبل عایق شده با عایق پلی استر 

این کانال عایق شده امکان کشش، فشردگی و پیچ خوردگی بالایی را دارا می باشد و مناسب کاربرد در اماکنی با فشار متوسط می باشد. علاوه بر این به دلیل عایق پلی استر به کاررفته در آن قابلیت تحمل دمایی را از 30- تا 80+ درجه سانتیگراد را دارا می باشد. 

  • کانال عایق شده فلکسیبل با عایق پلی اتیلن  

عایق پلی اتیلن به کار رفته در این عایق امکان تحمل دمایی را از 30- تا 150+ درجه سانتیگراد را دارا بوده و علاوه بر این نوعی عایق بهداشتی به سبب عدم امکان لانه گذاری عوامل بیماری زا می باشد. این کانال عایق شده نیز یکی از بهترین جایگزین های کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه می باشد. 

نکته پایانی اینکه شرکتهای متعددی در حال حاضر به تولید کانال عایق شده می پردازند که از جمله آن شرکت پیشگام سپهر(PSB) دارنده گواهی ثبت اختراع کانال عایق شده فلکسیبل با عایق الاستومری در ایران می باشد و علاوه بر این محصولات متنوع دیگری را در این زمینه به بازار ارایه کرده اند که برای دریافت لیست قیمت به روز آن ها می بایست با واحد فروش آن ارتباط برقرار کرد. 

    اسامی دیگر این محصول

    داکت فلکسی با عایق الاستومری, کانال فلکسیبل الاستومری, داکت فلکسیبل با عایق الاستومری، کانال فلکسی الاستومری, داکت فلکسی با عایق الاستومری و روکش آلومینیوم,داکت فلکسی بلک, پی اس بی بلک, فلکسی الاستومری, لوله خرطومی با عایق الاستومری و روکش آلومینیوم, داکت فلکسی پیش عایق الاستومری, لوله خرطومی با عایق الاستومری, داکت فلکسیبل پیش عایق الاستومری

    به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

    ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 3

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

    اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کانال فلکسیبل با عایق الاستومری”

    شرکت پیشگام سپهر برساد

    مشاوره و فروش
    02186017572

    09120042710