خرید لوله خرطومی و خرید کانال فلکسیبل

کانال هوا - پیشگام سپهر

کانال هوا - پیشگام سپهر

کانال هوا

کانال هوا در واقع راهی است که هوای مطبوعی که توسط سیستم سرمایش ایجاد شده را به فضای مورد نظر منتقل می سازد.انداره و ابعاد این کانال هوا برحسب میزان دبی هوای مورد نیاز محاسبه می گردد.در طول مسیر کانال هوا در برخی نواحی ممکن است نیاز به استفاده از زانو باشد که این زانو ها نباید افت فشار زیادی ایجاد نمایند. در برخی موارد برای جلوگیری از اتلاف انرژی کانال هوا را عایق بندی می کنند که این عایق ها نیز برحسب نوع استفاده و نیاز می تواند متفاوت باشد.

انتقال سرما و گرما توسط سیستم تهویه مطبوع بدین ترتیب است که پس از تغییراتی که بر روی سیستم از نظر رطوبت و دما انجام می پذیرد، پس از خروج از کانال هوای رفت وارد فضای مورد نظر می شود و سپس توسط کانال برگشت وارد سیستم شده و تغییرات دوباره بر روی آن صورت می پذیرد.

در اکثر سیستم های تهویه مطبوع، جهت انتقال هوا، از انواع کانال هوا استفاده می گردد که این کانال ها به دو صورت گرد و چهارگوش مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع از کانال هوا معمولا از ورق گالوانیزه استفاده می گردد اما در برخی موارد ورق آلومینیوم یا استیل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در بعضی موارد نیز از مصالح دیگری مانند پلاستیک و پنل پیش عایق برای ساخت این کانال هوا استفاده می گردد. انواع مختلف این کانال ها که امروز استفاده از آنها بسیار رواج یافته است و برای موارد مختلفی قابل استفاده می باشد، کانال پلاستیکی، کانال فلکسیبل، کانال پیش عایق و کانال پارچه ای می باشند. اما کانال های فلزی به علت استحکام بالایی که دارا می باشند، هنوز هم نسبت به سایر کانال ها دارای کاربری بالاتری می باشند.

کانال هوای گرد به دلیل فرم هندسی که دارا می باشند، راندمان کاری بالایی دارند، اما به دلیل مشکلات اجرایی و کمبود فضا، از کانال گرد کمتر از کانال چهارگوش استفاده می گردد. و کانال چهارگوش نیز به علت شکل هندسی که دارا می باشد نسبت به کانال مستطیل دارای راندمان بالاتری می باشد اما به دلیل مشکلات اجرایی و کمبود فضا نیزکانال مستطیل نسبت به کانال چهارگوش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انتقال هوا در انواع سیستم های تهویه مطبوع نظیر کولر گازی و آبی ، زنت، ایرواشر، هواساز، فن کویل و هواساز استفاده می گردد.

نکات ساخت کانال:

-ضخامت ورق بکار رفته در کانال هوا وابسته به ابعاد سطح مقطع آن می باشد. هر میزان که ابعاد سطح مقطع کانال بیشتر باشد، ضخامت ورق نیز باید بیشتر باشد تا مانع از لرزش کانال گردد. به همین منظور سطح خارجی کانال را به صورت ضربدر فرم می دهند تا کانال را در مقابل آسیب های ایجاد شده ناشی از لرزش به حدافل برساند.

طرح کانال هوا:

هنگام استفاده از کانال هوا درسیستم های خنک کننده مانند کانال و کولر آبی و وانتیلاتورمقدارهوادهی کانال هوا باید حداقل برابر هوای محاسبه شده باشد و همچنین فشار ساکن آن حداقل برابر و یا بیشتر از جمع افت فشارهای کانال هوا باشد.

سطح مقطع کانال هوا نیز باید به گونه ای باشد که جای کمتری را اشغال کند تا در استفاده از مصالح صرفه جویی گردد و همچنین سرعت عبور هوا در آن مناسب باشد تا ارتعاش، صدای زیاد و افت فشار ایجاد نگردد. 

نکات مهم در طراحی کانال هوا:

1. زانو های مناسب و قابل استفاده بکار برده شوند.

2. سرعت عبورهوا در کانال هوا براساس نوع کانال، محل استفاده و نوع ساختمان مطابق با جداول استاندارد باشد. برای مثال حداکثر سرعت عبوری هوا در کانال اصلی در ساختمان های مسکونی برابر 10 متر بر ثانیه است که برابر است با حدود 2000 فوت در دقیقه.

4. طول کانال هوا حداقل ممکن باشد.

5. تعداد زانو های مصرفی حداقل ممکن باشند.


روش های محاسبه ابعاد کانال هوا:

۱-روش ضریب افت فشار ثابت:

در این روش مقدار ضریب افت فشار محاسبه شده و با توجه به این مقدار و دبی حجمی هوا ابعاد کانال هوای مورد نظر محاسبه می شود.

در کانال برگشت نیز مشابه کانال رفت صورت می پذیرد. دریچه های برگشت هوا را با توجه به آنکه مسیر هوای خروجی از دریچه اصلی کوتاه نشود، در هر قسمتی از فضا که مورد نیاز است، می توان قرار داد. هوا پس از خروج از دریچه اصلی در فضای اتاق جریان می یابد و بعد به دریچه بازگشت می رسد. اگر این فاصله کوتاه باشد راندمان سیستم کاهش می یابد.در فضاهایی که ارتفاع سقف در آنها بیشتر از ۵ متر است بهتر است که از دریچه دیواری استفاده گردد در این شرایط اگراز دریچه  سقفی استفاده گردد، سرعت هوای خروجی دریچه باید به اندازه ای باشد تا هوا به تمام فضای مورد نظر برسد و همچنین دریچه برگشت باید در ارتفاع کم نصب شود تا هوا به راحتی در جریان باشد. علاوه بر این موارد به علت وجود لامپ، گرمای زیادی در سقف جذب می شود.

۲- روش سرعتی:

در این روش سرعت باید به گونه ای باشد تا صدای زیادی در کانال هوا و دریچه های هوا ایجاد نگردد و در عین حال ابعاد کانال هوا نیزمعقول به نظر برسد. همچنین سرعت نباید آن قدری پایین باشد تا جریان هوا در فضا با سرعت پایینی انجام گیرد.در این روش سرعتهای مجاز در کانال های فرعی و اصلی انتخاب می شود.

معمولاً سرعت ماکزیمم در خط اصلی محاسبه شده و در کانال های فرعی سرعت کمتر از آن محاسبه می شود.